■ウィリアム・フォーサイス


 1949年ブルックリン生まれ。若いころから踊ったり振付けたりすることが好きで、世間の親が抱く期待を予想通り裏切って、そっちの方面に進みたいと考えていたという。彼自身の評価によれば、高校の時に作ったミュージカルのような作品が好評だったらしく、この道に進むことを決意したという。
しかもこの時代から単にダンシングするだけでなく、トータル・アートとしてのダンスを考えていたとのこと。
しかし時はポストモダンダンスの時代。ダンス自体を問うメタダンスが流行っていたころ。

ニューヨークのダウンタウンで何かやっていたらしいということはわかっていたが、あまり関心をもたず(トリッシャ・ブラウンには今も敬意を表す)それよりもジョフリー・バレエ団のバレエ学校でダンス・テクニックを研鑽。1973年にシュツットガルト・バレエ団のオーディションを受けて奨学金も得て、彼の地に行くことを決める。しかしジョン・クランコが機上にて心臓麻痺で亡くなったので、彼からダンスについて直接の謦咳に接することはなかった。むしろグレン・テトリーから作品をつくることの大切さを学んだとのこと。

この1973年というのはダンス史上重要な年で、ドイツ表現主義舞踊の巨星マリー・ヴィグマンと上記ジョン・クランコが亡くなり、一般にはほとんど無名だったピナ・バウシュがヴッパタール劇場の芸術監督に、そしてイルジ・キリアンが弱冠26歳でネーデルランド・ダンス・シアターの実質上の芸術監督に就任するという、これからのダンス界を塗り替えるエポックメイキングな年。

フォーサイスはダンサーとしてもすごかったと当時を知るシュツットガルトの仲間たちは言うが、それ以上にやはりクリエイターとして別格だったらしい。当時の作品『ガリレオ・ガリレオ』や『タイム・サイクル』(シュツットガルト・バレエ団の芸術監督だったマルシア・ハイデはこの作品に出演していることもあって再演したがったそうだが、結局フォーサイスは過去の作品だからと断ったという)はすごい。『あわれ、彼女は娼婦だった』というようなピナ・バウシュのタンツテアター風の作品も作ったりして、彼の作品のレンジの広さと深さはすでに一目置かれていて、1976年からカンパニーの専属振付家となる。

そして1984年に彼はついにフランクフルト・バレエ団の芸術監督になるが、この就任の年に作った『アーティファクト』はいまだにバレエ史上の傑作の一つだと思う。谷崎潤一郎のいう「陰翳礼讃」を、照明を酷使してバレエ作品で実現する。しかしこの頃の作品について、彼が世間にようやく評価され始めたポイントはやはり「ハード・バランシン」(シルヴィ・ギエム談)ということだろう。傑作『イン・ザ・ミドル』は今も世界のバレエ団のレパートリーであるが、通俗的な言い方だが、タイトなレオタード衣装にエッジのきいた激しいパの連続は、やはりかっこいい。この作品傾向が彼を有名にした。

そしてフランクフルト市からの莫大な予算を使って、ダンス界を驚かせるアイデアに満ちた作品を連発する。この頃からchoreographic objectsという身体を大胆に使ったパフォーマンス・アーツも次々に展開する。もうパの脱構築とすらもいえないような身体の運動態の呈示を行い、結局は身体をどう取り扱うのかが、彼にとっての中心課題なんだと、われわれは納得する。

1994年、就任10周年を祝う彼のダンス・ヴォキャブラリーを採集・編集したZKMとの共同制作『インプロヴィゼーション・テクノロジーズ』は、メディア・ツールとのコラボレーションとしても画期的だった。フォーサイス自身はCDロムと音盤のCDを間違えて入れたりすると冗談で当時言っていたが、当時まだでかかったMacをショルダーに背負って行く先々でこのソフトを嬉しそうに公開していた。日本ではさっそく世界に先駆けて1995年新宿パークタワー・ホールのオープニング企画として、このソフトを大々的に公開レクチャーし展示する。これが彼特有のダンス・ヴォキャブラリーを整理した動きの辞書ソフトであり、誰でもがインタラクティヴに操作できることを公開した。パソコンを使ってこういうことができるんだ。マース・カニングハムがはまったLife Formsを、フォーサイスも使ったりした時期があったが、フォーサイス独自の考えをメディア技術が追うようになっていく。

フランクフルト市との蜜月時代も終わりを迎え予算をカットされてやむなくフランクフルト・バレエ団を解散、自らのバレエ団、ザ・ウィリアム・フォーサイス・カンパニーを2005年に設立。カンパニー人数は10数名になっただけにかえってフットワークが良くなって、相変わらずわくわくする戦略をたてて作品を世に送り出している。振付作品を作るだけでなく、ますますジャンルを超えたパフォーマンス・アーツとして、イクスヒビションやインスタレーションとしても、幅広く彼のアイデアを具体化した作品群を呈示し続けている。その活動の概要は、http://www.williamforsythe.de/に詳しく載っている。

結局、バレエのパを脱構築してダンシングを突き詰めようとし、さらに身体およびその動きへの果敢な関心が、彼の感性の赴くままに具体化して現れて、まわりもそれに引っ張られて彼に最新のメディア・テクノロジーを提供し、彼もまたそのメディア・ツールを表現媒体として駆使して表現することになってきたのだと思う。芸術論としては表現形式と表現内容が時に拮抗しつつも表現のあらたな可能性を作り出していくという、至極真っ当な話だが、われわれはいつもその現場に立ち会えて、それが実現される成果をどきどきしながら、次は何をやるんだろうか、と楽しみに待っていることになる。

そして今のところ、私はその期待に裏切られていない。
文責:松澤 慶信

■William Forsythe

Born in 1949 in Brooklyn. He says he liked dancing and choreographing since young, and considered getting dance-related jobs disappointing common expectation of his parents. According to his own evaluation, a musical-like work he created in high school was well received, so he determined to do such a business. Since this time, he regarded dance not only as dancing, but also as comprehensive art.
However at that time, it was the post-modern age when meta-dance questioning dancing itself was in trend. He knew something was going on in New York downtown, but he was not interested in it at that time (now he still shows his respects to Trisha Brown) and was diligently learning dance techniques at the school of Joffrey Ballet.

In 1973 Forsythe decided to move to Stuttgart after taking an audition of Stuttgart Ballet and getting a scholarship. However, as John Cranko died of heart failure during a flight, Forsythe didn’t have a chance to learn dance directly from him. He rather learned a lot about importance of dance creation from Glen Tetley.

The year 1973 was an important year for dance history, as a big star of German expressionist Mary Wigman and John Cranko above passed away, generally unknown Pina Bausch was appointed as Artistic Director of Wuppertal Theatre, and Jiří Kylián substantially became an artistic director of Netherland Dance Theatre at the age of just 26. It was an epoch-making year to change the future of dance world.

His colleague at the time of Stuttgart said Forsythe was outstanding as a dancer, but apparently he was more distinguished as a creator. Works at that time “Galileo Galileo” and “Time Cycle” (reportedly Stuttgart Ballet Artistic Director Marcia Haydée wanted to restage it again as she performed before, but Forsythe declined it because the piece was old.) were really amazing. He also created Pina Bauschesque “Tis Pity She’s a Whore”, that distinguished the wideness and deepness of his creation. Then he was appointed as a residential choreographer for the company since 1976.

At last in 1984, the Frankfurt Ballet offered him the position of Artistic Director, and I think “Artifact” created in the year of his appointment is still one of the masterworks in ballet history. In this work Forsythe materialized the world of “In Praise of Shadows” of the Japanese author Junichiro Tanigaki by freely using lighting effects. However, the factor he started to receive public perception seemed to be the nature of ‘hard Balanchine’ (according to Sylvie Guillem). The masterpiece “In the Middle” is still in the repertoires of many dance companies in the world, and popularly speaking, its costume of tight leotards and the series of edgy steps are surely stylish. The taste of this work made him famous.

Then he continuously created works with full of ideas to surprise dance world with huge budgets from Frankfurt city. From this time he developed ‘choreographic objects’ which was a performance art using physical bodies boldly. It presented movement states of the bodies, which was no longer the deconstruction of steps, and we were persuaded that his focus was to find ways to deal with physical bodies.

In 1994 celebrating the 10th anniversary of his appointment, “Improvisation Technologies” was co-produced with ZKM, which was an innovative collaboration with media tools. At that time I remember Forsythe himself saying he sometimes wrongly inserted music CD instead of CD-ROM, and he looked happy to present the software everywhere he traveled, even though he had to carry his heavier Macintosh laptop with him. In 1995 as a part of opening project of Shinjuku Park Tower Hall, he gave a lecture to present the software and exhibited it in Japan ahead of world release. He showed that it was the software of his movement dictionary in which his own dance vocabularies were compiled, and that anybody could interactively use it. He proved you could do this kind of things by using a computer. Forsythe also used Life Forms software for a while, that Merce Cunningham got hooked, but then media technology got to follow his unique ideas.

The honeymoon period with Frankfurt city was over, and the Frankfurt Ballet had to dissolve due to the slash of budgets. So he established his own company, the William Forsythe Company, in 2005. Because the number of company dancers was reduced to a dozen or more, it became a light-footed company to create works with exciting strategies. The company keeps creating not only choreographed works, but also works to materialize his ideas as genre-straddling performing arts, exhibitions, and installations. The outline of his works is shown on http://www.williamforsythe.de/ in detail.

I think his interest into the body and its movements, in which he tried to get down to dancing by deconstructing ballet steps, came into realization with his inspiration, and then his works triggered others to develop the latest technologies in order to provide him. Eventually he used such media tools as means for his expression. So the expression style and expression contents counterbalance to create a new possibility of expression, and it is quite proper as discussion about art. We always present at such a scene, expecting to see the result and ‘what would he do next?’

So far, such expectation of mine has not been betrayed.
by Yoshinobu Matsuzawa